Dieta antiinflamatoare

dieta antiinflamatoare

Dieta antiinflamatoare poate fi utila in mentinerea sanatatii si prevenirea unor probleme medicale. Iata care este legatura dintre inflamatie si boala si ce inseamna o dieta antiinflamatoare.

CUPRINS:

1. Ce este inflamatia?
2. Ce boli poate cauza inflamatia in organism?
3. Alimente inflamatoare
4. Cum ar trebui sa arate o dieta antiinflamatoare?
5. Dieta antiinflamatoare si prevenirea cancerului

Ce este inflamatia?

Inflamatia face parte din raspunsul imun. Este un proces care depinde atat de actiunile fizice ale globulelor sangvine albe, cat si de substantele chimice pe care le produc: anticorpi, citokine etc. Imunologii descriu inflamatia ca fiind dependenta de doua procese de baza. Primul, imunitate innascuta, se bazeaza pe granulocite si o serie de proteine ​​circulante produse intr-o cascada de activitate enzimatica in prezenta microbilor. Al doilea proces, imunitatea adaptiva, este indreptat in mod special catre microbii care au invadat organismul anterior.

Inflamatia poate fi benefica atunci cand este prezenta o leziune, de exemplu, iar tesuturile au nevoie de ingrijire si protectie. Cu toate acestea, uneori, inflamatia poate persista mai mult decat este necesar, provocand mai mult rau decat beneficii.

Simptomele inflamatiei

inflamatia si sanatatea

Simptomele inflamatiei variaza in functie de reactia acuta sau cronica. Efectele inflamatiei acute pot fi rezumate prin:

  • durere – zona inflamata este probabil sa fie dureroasa, mai ales in timpul si dupa atingere;
  • roseata – apare deoarece capilarele din zona sunt umplute cu mai mult sange decat de obicei;
  • imobilitate – poate exista o anumita pierdere a functiei in regiunea inflamatiei;
  • umflare – aceasta este cauzata de acumularea de lichid;
  • caldura – mai mult sange curge in zona afectata, iar acest lucru poate cauza senzatie de cald la atingere.

Aceste cinci semne de inflamatie se aplica numai inflamatiilor pielii. Daca inflamatia apare profund in interiorul corpului, cum ar fi intr-un organ intern, doar unele dintre semne pot fi observate. De exemplu, unele organe interne pot sa nu aiba terminatii nervoase senzoriale in apropiere, astfel incat nu va exista durere, cum ar fi in anumite tipuri de inflamatii pulmonare.

Simptomele inflamatiei cronice sunt prezentate intr-un mod diferit. Acestea pot include:

  • oboseala;
  • afte bucale;
  • dureri in piept;
  • durere abdominala;
  • febra;
  • eczema;
  • dureri articulare.

O complicatie foarte rara, dar periculoasa a unei infectii se numeste septicemie (intoxicatie sangvina). Posibilele semne ale acestei complicatii includ frisoane, senzatie de rau si febra foarte mare. Septicemia poate aparea daca bacteriile se inmultesc rapid intr-o anumita parte a corpului si apoi multe dintre ele intra brusc in fluxul sangvin.

Ce boli poate cauza inflamatia in organism?

Inflamarile nu ajuta intotdeauna organismul. In unele boli, sistemul imunitar lupta impotriva propriilor celule ale corpului din greseala, provocand inflamatii daunatoare. Acestea includ, de exemplu:

  • artrita reumatoida, in care mai multe articulatii din intreg corpul sunt permanent inflamate;
  • psoriazisul – o boala cronica a pielii;
  • boli inflamatorii intestinale precum boala Crohn sau colita ulcerativa;
  • astm;
  • sindrom metablic;
  • boli cardiovasculare;
  • tiroida Hashimoto etc.

Cunoscute sub denumirea de boli inflamatorii cronice, aceste boli pot dura ani intregi sau chiar toata viata. Severitatea si nivelul lor de activitate variaza.

Alimente inflamatoare

Inflamatia cronica este legata de un risc crescut de boli precum diabetul, bolile de inima si obezitatea. Alimentele pe care le consumam pot afecta semnificativ inflamatiile din corp. Iata cateva alimente care pot provoca inflamatii:

  • zahar si sirop de porumb cu continut ridicat de fructoza;
  • grasimi trans artificiale;
  • carbohidrati rafinati;
  • alcool in exces;
  • carnuri procesate;
  • alimente procesate, cum ar fi chipsuri si biscuiti;
  • deserturi procesate, ca fursecuri, bomboane si inghetata;

Unii oameni experimenteaza o reactie inflamatorie atunci cand consuma gluten. O dieta fara gluten poate fi restrictiva si nu este potrivita pentru toata lumea. Cu toate acestea, daca o persoana banuieste ca glutenul declanseaza simptome, poate lua in considerare eliminarea acestuia pentru o vreme pentru a vedea daca simptomele lor se imbunatatesc.

Orice aliment extrem de procesat, excesiv de gras sau foarte dulce nu este o alegere buna, putand fi legat de inflamatie. Dulciuri, prajituri si bauturi carbogazoase nu sunt dense in nutrienti si sunt usor de consumat excesiv, ceea ce poate duce la cresterea in greutate, glicemie mare si colesterol ridicat (toate legate de inflamatie). Zaharul face organismul sa elibereze mesageri inflamatori numiti citokine. Carnea rosie bogata in grasimi si carnea procesata contin o cantitate mare de grasimi saturate, care pot provoca inflamatii daca se consuma in cantitate crescuta.

Cum ar trebui sa arate o dieta antiinflamatoare?

alimente antiinflamatorii

Daca aveti o afectiune care provoaca inflamatii, poate fi de ajutor sa va schimbati obiceiurile alimentare. O dieta antiinflamatoare este considerata pe scara larga ca fiind sanatoasa. Astfel, chiar daca nu ajuta la reducerea problemei de baza, aceasta poate contribui la reducerea riscului de a avea alte probleme.

Pe scurt, alimentele antiinflamatoare sunt cele pe care orice expert in nutritie ne-ar incuraja sa le consumam. Acestea includ fructe si legume, cereale integrale, proteine ​​vegetale (precum fasolea si nucile), pestele gras si ierburile si condimentele proaspete. O dieta antiinflamatoare este un model de alimentatie care include alimente si componente alimentare cunoscute ca suprimand inflamatia si le limiteaza pe cele care promoveaza inflamatia, precum cerealele rafinate, zaharurile adaugate, carnea rosie procesata si grasimile nesanatoase. Dieta antiinflamatoare ar trebui sa ofere un echilibru sanatos de proteine, carbohidrati si grasimi la fiecare masa. Asigurati-va ca satisfaceti si nevoile corpului de vitamine, minerale, fibre si apa.

Alimente recomandate

Alimentele recomandate includ:

  • fructe si legume: Alegeti o varietate de fructe si legume, de toate culorile. Alimentele cu frunze verzi bogate in vitamina K, precum spanacul si varza kale, reduc inflamatia, la fel ca broccoli si varza. Fructele contin pigmenti care le dau culoarea specifica (fructe precum ciresele, zmeura si murele, de exemplu) – pigment care ajuta, de asemenea, la combaterea inflamatiei.
  • cereale integrale: Faina de ovaz, orez brun, paine integrala de grau si alte cereale integrale tind sa fie bogate in fibre, iar fibrele pot ajuta si la inflamatie.
  • leguminoase: Leguminoasele sunt bogate in fibre, si contin o cantitate crescuta de antioxidanti si alte substante antiinflamatoare.
  • fructe oleaginoase: Fructele oleaginoase contin un tip sanatos de grasime care ajuta la oprirea inflamatiei. (uleiul de masline si avocado sunt, de asemenea, surse bune.) Incercati, insa, sa nu consumati in exces.
  • peste: Pestele trebuie sa se regaseasca in farfuriile noastre cel putin de 2 ori pe saptamana. Somonul, tonul si sardinele au o cantitate crescuta de acizi grasi omega-3, care combat inflamatia.
  • ierburi si condimente: Acestea adauga antioxidanti (pe langa aroma) in mancarea noastra. Turmericul, care se gaseste in pulberea de curry, contine o substanta puternica numita curcumina. De asemenea, usturoiul limiteaza capacitatea organismului de a stimula inflamatia.

inflamatia si cancerul

Din ce in ce mai multe cercetari sugereaza ca o dieta antiinflamatoare poate juca un rol esential in prevenirea problemelor de sanatate. Adoptarea unei dietea antiinflamatoare poate ajuta la reducerea nivelului anumitor markeri inflamatori (cum ar fi o substanta numita proteina C-reactiva) la persoanele cu diabet zaharat de tip 2. Pe langa reducerea inflamatiei, o dieta mai sanatoasa, naturala, mai putin procesata poate avea efecte vizibile asupra sanatatii fizice si emotionale.

Dieta antiinflamatoare si prevenirea cancerului

Inflamatiile intermitente sunt protectoare. Acest tip de inflamatie este raspunsul sistemului imunitar, deoarece actioneaza pentru vindecarea ranilor si combaterea infectiei. Daca procesul persista, insa, sunt eliberati compusi inflamatori in exces, care pot deteriora in mod silentios corpul si pot duce la dezvoltarea bolilor.

Unele tipuri de cancer sunt determinate genetic, dar stim ca 30 % dintre cancerele care pot fi evitate si sunt legate de fumat si, prin urmare, poate fi prevenit si ca alte 40% sunt legate de nutritie si, de asemenea, pot fi prevenite. Cea mai mare parte a cancerelor este legata de mediu, fumat, nutritie, activitate fizica si de la modificari ale celulelor sanatoase, care ar putea fi provocate de infectii, precum virusuri.

Inflamatia cronica si cancerul

Inflamatia cronica joaca un rol in dezvoltarea mai multor boli cronice. Studiile leaga biomarkerii crescuti ai inflamatiei cu aceasta boala si identifica mai multe mecanisme care pot fi responsabile. Unele tipuri de cancer sunt asociate cu inflamatia locala. Exemple includ cancere ale stomacului (infectia cu Helicobacter pylori), cancer de ficat (infectii cu hepatita B si C), cancer esofagian (esofagul lui Barrett si esofagita de reflux) si cancer de colon (colita ulcerativa si boala Crohn).

De asemenea, inflamatia cronica sistemica de grad scazut poate favoriza dezvoltarea cancerului. Inflamatia poate creste nivelul de oxigen reactiv si specii de azot (denumite in mod obisnuit „radicali liberi”) care pot deteriora ADN-ul, primul pas in dezvoltarea cancerului. In plus, citokinele inflamatorii activeaza factorii de transcriptie care promoveaza progresul cancerului.

Nu este clar exact cum o dieta pro-inflamatorie influenteaza riscul de cancer. Inflamatia cronica poate contribui la rezistenta la insulina si la un nivel ridicat al insulinei, despre care se crede ca creste riscul de cancer. O dieta in stil occidental poate duce la obezitate, care este asociata cu un risc mai mare de cancer. Obezitatea in sine poate provoca inflamatii. O dieta inflamatorie poate modifica, de asemenea, microbiomul intestinal intr-o directie care promoveaza inflamatia.

Referinte:
(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3492709/
(2) https://www.medicalnewstoday.com/articles/248423
(3) https://www.healthline.com/nutrition/6-foods-that-cause-inflammation
(4) https://www.webmd.com/diet/anti-inflammatory-diet-road-to-good-health
(5) https://www.mdanderson.org/publications/focused-on-health/inflamation-cancer-diet.h14-1589046.html
(6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5859494/

Despre autor

Mancas Malina

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

One Comment on “Dieta antiinflamatoare”

  1. Buna ziua! am fost diagnosticata anul trecut cu neoplasm stadiul 2 rinichi drept si metastaza pulmonara. am nefrectomie, sunt in tratament cu sutent, am pietre la fiere, esofagita de reflux, hernie hiatala si gastrita, hemangiom pe ficat. sunt demoralizata pentru ca in urma investigatiilor mai apare cate ceva. ce trebuie sa fac? eu sunt optimista, accept boala dar chiar nu mai stiu ce dieta sa tin. ptr rinichi nu am voie carne, ptr plamani tb sa manananc carne, ptr gastrita nu am voie cruditati si citrice. ce pot face ptr cresterea imunitatii si o dieta care sa ma ajute la aceste probleme? multumesc!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *