Scapă de constipație rapid – 10 sfaturi pentru reglarea tranzitului intestinal

constipatie

Scapă de constipație rapid – iată 10 soluții pentru reglarea tranzitului intestinal și reducerea constipației. Află care sunt recomandările pe termen lung pentru a scăpa de constipație, dar și soluții rapide.

CUPRINS:

1. Ce este constipaţia?
2. 10 soluții anti-constipație
3. Sfaturi pentru reglarea tranzitului intestinal

Ce este constipaţia?

Constipația este definită de 3 sau mai puține mișcări intestinale pe săptămână. Este un efect secundar comun în timpul tratamentului pentru cancer.

Citește mai multe despre efectele adverse în tratamentul cancerului.

Poate fi cauzată de faptul că nu se consumă suficiente fibre sau nu se consumă suficiente lichide. Poate fi, de asemenea, un efect secundar al anumitor medicamente sau legată de o afecțiune medicală de bază. În multe cazuri, cauza nu este clară.

constipatia simptome

Semne si simptome constipație

Simptomele și semnele de constipație includ:

  • eliminarea a mai puțin de 3 scaune pe săptămână;
  • scaune uscate, dure și tari;
  • senzația de golire incompletă și de blocaj al fecalelor;
  • disconfort la defecare.

Consultați medicul dacă apar următoarele:

  • scaun cu sânge;
  • constipație care alternează cu diaree;
  • constipație persistentă;
  • dureri abdominale intense.

Cauzele constipației

Unele dintre cele mai frecvente cauze ale constipației sunt:

  • consum insuficient de fibre;
  • consum prea mic de lichide;
  • sedentarism;
  • abținerea de la a defeca;
  • sarcina;
  • unele medicamente;
  • afecțiuni ale stomacului sau intestinelor (cum ar fi sindromul de colon iritabil);
  • probleme metabolice etc.

Factori de risc

Factorii care pot declanșa sau crește riscul de constipație includ:

  • consumul excesiv de cafea, ceai sau alcool (care deshidratează organismul);
  • modificări ale dietei sau rutinei zilnice;
  • probleme psihologice, de exemplu, stres, anxietate, depresie și tulburări alimentare;
  • utilizarea laxativelor în mod regulat.

De ce chimioterapia duce la constipație?

Sunt câțiva factori în joc atunci când vine vorba de chimioterapie și constipație. În unele cazuri, chimioterapia poate provoca modificări ale mucoasei intestinului, ceea ce duce la constipație. Modificările obiceiurilor alimentare sau ale nivelului de activitate pot declanșa și o neregularitate a mișcărilor intestinale.

Constipația este un efect secundar comun al chimioterapiei sau al altor medicamente prescrise în timpul tratamentului cancerului. Citește mai multe despre constipația în cancer.

De cele mai multe ori, diagnosticul de constipație în timpul chimioterapiei poate fi determinat numai pe baza simptomelor, în combinație cu medicamente care cresc riscul.

Complicaţiile constipației

Printre complicațiile constipației se numără:

  • hemoroizi, care pot rezulta din încordarea repetată pentru a avea o mișcare intestinală;
  • leziuni la nivelul anusului (fisura anală);
  • incapacitatea de a elimina fecalele;
  • prolaps rectal.

10 soluții să scapi de constipație

Apă cu lămâie /  suc de lămâie

Dacă sunteți în căutarea unui remediu natural pentru constipație, lămâile pot fi de folos. Apa susține hidratarea, ceea ce poate ameliora constipația. Este, de asemenea, un stimulent care ajută la înmuierea scaunelor.

Există două componente în sucul de lămâie care contribuie la efectele sale asupra sistemului digestiv: acidul citric și vitamina C. Acidul citric acționează ca un stimulent ușor, în timp ce vitamina C are un efect osmotic care trage apa în colon. Sucul de lămâie este, de asemenea, un diuretic, ceea ce înseamnă că ajută la eliminarea deșeurilor și la eliminarea toxinelor.

apa cu lamaie pentru constipatie

Suc de prune / prune uscate

Consumul de suc de prune poate ajuta la ameliorarea simptomelor constipației. Multe persoane susțin faptul că sucul de prune oferă o reducere a simptomelor constipației. Cu toate acestea, există doar cercetări științifice limitate pentru a susține aceste afirmații. Prunele conțin cantități semnificative de sorbitol. Sucul de prune conține 6,1 g  sorbitol la 100 ml suc, ceea ce poate explica efectele sale laxative.

Sorbitolul trece prin corp nedigerat. Atrage apa în intestin pentru a încărca scaunul și pentru a stimula o mișcare a intestinului. Cercetările sugerează că sorbitolul este un laxativ eficient, care este sigur, chiar și pentru adulții în vârstă.

Deși sucul de prune pare să ofere unele beneficii pentru persoanele cu constipație, consumul de prune întregi poate fi mai eficient. Prunele conțin mai mult decât dublul cantității de sorbitol decât sucul de prune, mai precis 14,7 g sorbitol la 100 g fructe uscate. Prunele sunt de asemenea mult mai bogate în fibre, ceea ce ajută trecerea scaunului prin tractul digestiv.

Suc de mere / compot de mere

Sucul de mere poate ajuta la ameliorarea constipației. Consumul de mere în general poate ajuta la ameliorarea constipației, deoarece sunt bogate atât în ​​fibre dietetice, cât și în sorbitol. Un măr mediu conține 4,4 g de fibre și 18,91 g de zahăr. Merele conțin, de asemenea, vitamina C, calciu și vitamina A, printre alți nutrienți.

Merele conțin și pectină, care este o fibră solubilă în apă care poate promova mișcările intestinale. Sucul de mere conține cantități relativ mari de fructoză în comparație cu alte fructe. Consumul de cantități mari de suc de mere poate provoca disconfort digestiv la persoanele care au intestinele sensibile.

Ca lichid, facilitează mișcarea materialului prin tractul intestinal și ajută la formarea de scaune moi, voluminoase, mai ușor de trecut.

suc de mere pentru constipatie

Ulei de măsline pentru constipație

Uleiul de măsline poate ameliora constipația. O lingură de ulei de măsline în fiecare zi poate ajuta la ameliorarea constipației. Uleiul de măsline poate fi un mod sigur și sănătos de a face ca scaunele să se miște din nou și să amelioreze constipația. Grasimile din uleiul de masline pot ajuta la lubrifierea interiorului intestinului, facilitand trecerea scaunelor. De asemenea, poate ajuta scaunul să rețină mai multă apă, păstrându-l mai moale.

O lingură de ulei de măsline, luată dimineața pe stomacul gol, poate ameliora constipația pentru mulți adulți sănătoși. Nu se recomandă mai mult de o lingură, cu toate acestea, deoarece poate duce la diaree și crampe.

Ceai de crușin

Ceaiul de crușin poate favoriza mișcările intestinale. Utilizarea pe termen scurt este de obicei bine tolerată, dar poate provoca dureri abdominale sau dezechilibru electrolitic. Utilizarea de lungă durată poate provoca leziuni hepatice variind de la insuficiență hepatică ușoară până la acută.

Accelerează tranzitul intestinal și poate fi util pentru orice formă de constipație. Se recomandă aproximativ 2 căni de ceai pe zi, dimineața și seara.

Cafeaua

cafeaua efect laxativ

Pe scurt, nu există studii științifice recente despre modul în care cafeaua influențează obiceiurile intestinale. Unele cercetări sugerează că aportul de cafea are un efect asupra mișcărilor intestinale și crește motilitatea rectosigmoidă. Efectul cafelei nu se datorează numai cafeinei, deoarece cafeaua decafeinizată poate avea și ea efecte similare. Cofeina din cafea poate acționa ca un stimulent, ceea ce ar putea induce producția de bilă care crește mișcările intestinale.

De asemenea, unii îndulcitori artificiali și lactoza care se adaugă des în cafea pot avea un efect laxativ. Lactoza este un tip de zahăr care se găsește în produsele lactate. În plus, simplul act de a bea cafea sau orice altă băutură dimineața stimulează un reflex de defecare cunoscut sub numele de reflex gastrocolic.

Semințe de in pentru constipație

Semințele de in sunt eficiente în accelerarea mișcării intestinale, ducând la o frecvență crescută a activității intestinale. Pot reduce simptomele constipației, dar pot ajuta și la calmarea diareei, datorită efectului asupra formării scaunelor. Creșterea fibrelor poate ajuta teoretic la stabilizarea densității scaunului.

Psyllium

Psyllium acționează prin creșterea dimensiunii scaunului și, prin urmare, ajută la ameliorarea constipației. Inițial, funcționează prin legarea de alimentele parțial digerate care trec de la stomac în intestinul subțire. Apoi, ajută la absorbția apei, ceea ce crește mărimea și umiditatea scaunelor. Produsul final este reprezentat de scaune mai mari și mai ușor de trecut.

Este adesea folosit pentru a trata constipația cronică și poate fi combinat cu alte laxative, naturale și sintetice.

Aloe vera

Efectul laxativ al plantei Aloe vera se datorează prezenței unui compus numit barbaloina, care ajută la creșterea conținutului de apă și a secreției de mucus.  Acest compus asigură efectul laxativ. Crește conținutul de apă intestinal, peristaltismul intestinal (contracția / relaxarea mușchilor intestinali pentru a trece alimentele) și stimulează secreția de mucus.

aloe vera pentru constipatie

Senna pentru constipație

Senna este utilizată pentru a trata constipația și pentru a curăța intestinul. Fructul este considerat mai blând decât frunzele. Totuși, trebuie utilizat doar pe termen scurt și la dozele recomandate.

Senna conține multe substanțe chimice numite senozide. Senozidele irită mucoasa intestinului, ceea ce provoacă un efect laxativ. Senna are nevoie de aproximativ 8 ore pentru a produce efectele dorite. Cel mai bine este să luați senna la culcare, astfel încât să funcționeze peste noapte.

Sfaturi pentru reglarea tranzitului intestinal – cum reduci riscul de constipație

Crește consumul de fibre alimentare

Consumă mai multe fibre. Fibrele atrag apa în scaun și îl înmoaie, ceea ce face mai ușoară trecerea scaunului. Sursele de fibre includ:

  • pâine și cereale integrale;
  • fructe și legume;
  • leguminoase;
  • fructe uscate;
  • semințe și nuci.

Adăugați treptat mai multe fibre în dietă – creșteți consumul de fibre cu 5 g pe zi. Unele dintre cele mai bune opțiuni includ semințe, în special semințele de in măcinate, fructe de pădure, legume cu frunze verzi, nuci, prune, smochine și psyllium. Aveți grijă să evitați alimentele procesate care au fibre adăugate, care tind să aibă un conținut ridicat de zahăr, sunt mai puțin hrănitoare, iar fibrele din ele pot cauza de fapt gaz, balonare și disconfort.

alimente bogate in fibre

Fructe pentru constipație

Datorită conținutului de fibre, majoritatea fructelor pot ajuta la înmuierea scaunelor și susțin reducerea constipației. Cele mai utile fructe sunt:

  • prune uscate;
  • papaya;
  • pere;
  • piersici;
  • ananas.

Aceste fructe au un conținut scăzut de FODMAP și, prin urmare, pot fi o alegere mai bună pentru dacă suferi de colon iritabil.

Legume pentru constipație

Similar cu fructele, consumul mai multor legume, în special cele bogate în fibre solubile, poate fi util pentru constipație. Exemple de legume benefice includ:

  • kale;
  • spanac;
  • anghinare – inimi de anghinare;
  • sparanghel;
  • morcov.

Bea mai multe lichide

Se recomandă 8-10 pahare de lichide pe parcursul zilei pentru a favoriza digestia. Aceste surse de lichide includ apă, suc de prune, sucuri de fructe și legume, ceaiuri etc.  De asemenea, se recomandă și consumul de băuturi calde care pot stimula activitatea intestinală.

Nu uita de mișcare fizică

Încearcă să faci cât mai multe activități fizice. Chiar și o scurtă plimbare te poate ajuta.

Comprese calde

Încercați să dormi cu o sticlă de apă caldă sau cu un tampon de încălzire pe burtă. Căldura poate da o stare de bine din punct de vedere psihologic și teoretic poate ajuta la relaxarea mușchilor abdomenului, astfel încât să funcționeze mai bine dimineața.

Laxativele pentru constipație

Laxativele pot fi utilizate pentru a ajuta la stimularea activității intestinale. Exemple de laxative care fac acest lucru includ senna, săruri de magneziu, ulei mineral și lactuloză.

Laxativele pot fi administrate și ca supozitor introdus în rect. Supozitoarele pot ajuta la susținerea activității intestinale. Exemple includ glicerina și bisacodil (Dulcolax). Poate fi folosită și o clismă pentru curățarea intestinului.

Gestionarea și reducerea stresului

Stresul se manifestă în corp în mai multe moduri pe care nu le poți simți întotdeauna: creșterea tensiunii musculare, creșterea nivelului de „hormoni de stres”, cum ar fi cortizolul, ducând la creșterea nivelului de zahăr din sânge, modificând pofta de mâncare, afectând digestia etc. Modalitățile de ameliorare a stresului includ: yoga sau stretching, meditație, rugăciune, petrecerea timpului în aer liber, citirea sau scrierea în jurnal, exerciții fizice, băi calde și utilizarea uleiurilor esențiale relaxante.

Referinte:
(1) Constipation, link: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/constipation/symptoms-causes/syc-20354253
(2) Constipation, link: https://www.nhs.uk/conditions/constipation/
(3) Constipation, link: https://www.medicinenet.com/constipation/article.htm
(4) What Is Constipation?, link: https://www.webmd.com/digestive-disorders/digestive-diseases-constipation#1
(5) What to know about constipation, link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/150322.php

Despre autor

Mancas Malina

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *