Jurnalul ca instrument terapeutic in cancer

jurnalul ca instrument terapeutic in cancer

Citeste mai multe despre jurnalul ca instrument terapeutic in cancer, beneficiile terapiei prin scris in cancer si cateva recomandari si sfaturi in acest sens.

CUPRINS:

1. Informatii generale
2. Beneficiile jurnalului
3. Sfaturi

Informatii generale

Cand vine vorba despre cancer, lupta cu boala este dificila si efectele secundare afecteaza nu doar fizic, ci si mental si spiritual. Jurnalul poate fi un instrument terapeutic, inclusiv pentru pacientii cu cancer. Faptul ca o persoana isi scrie gandurile, grijile, trairile si emotiile o poate ajuta sa se relaxeze si sa isi imbunatateasca starea de spirit. Scrisul va poate ajuta sa identificati emotiile, sa le exprimati si sa va organizati gandurile. Puteti alege ca jurnalul sa fie personal (asa cum este de obicei), sau il puteti da celor dragi sa il citeasca, pentru a intelege mai bine ceea ce traiti. De asemenea, puteti alege sa aveti un alt tip de jurnal – jurnal online, tip blog, in care sa impartasiti cu cititorii trairile si experientele voastre.

Oamenii abordeaza jurnalul intr-o varietate de moduri. Unii oameni folosesc jurnalul pentru a scrie despre emotiile lor intr-un moment dificil. Puteti folosi jurnalul, de asemenea, ca pe o modalitate de a ameliora stresul din viata de zi cu zi. Un jurnal poate fi, de asemenea, utilizat pentru a stabili obiective personale.

terapia prin scris

Tipuri de jurnale

Intr-un jurnal, pacientii pot descrie evenimentele si emotiile pe care le traiesc. Exista mai multe tipuri diferite de jurnale:

  • jurnal clasic – persoana poate scrie tot ceea ce ii vine in minte – scriere nestructurata, needitata, ce reflecta gandurile si observatiile brute; nu este impartasit cu nimeni, fiind o forma privata de scriere, folosita pentru a nota activitatile zilnice, cele mai intime ganduri si emotii;
  • jurnalul recunostintei – persoana poate scrie despre lucruri, persoane sau orice altceva pentru care este recunoscatoare – isi concentreaza atentia asupra aspectelor pozitive ale vietii;
  • blog – postarile de pe bloguri pot fi simple si scurte, despre trairi, emotii, tratamente etc.;
  • jurnal de arta – sub forma de desene, pictura, schite etc. care sa reflecte emotiile traite;
  • jurnal de umor – gasiti umorul intr-o situatie si scrieti despre asta – ajuta la imbunatatirea starii de spirit.

Alte persoane aleg sa impartasesca pe retelele sociale sau diferite grupuri de suport emotiile si trairile. De asemenea, puteti sa le scrieti scrisori prietenilor sau membrilor familiei, in care sa le transmiteti lucruri pe care poate va e greu sa le ziceti cu voce tare. ➤ Citeste mai multe si despre cum imi anunt familia ca am cancer. 

Beneficiile jurnalului

Faptul ca scrieti intr-un jurnal va poate ajuta sa dormiti mai bine, sa reduceti oboseala si sa va sustineti sanatatea mentala. Exista cercetari care arata ca exprimarea gandurilor si a sentimentelor in scris poate reduce stresul si poate aduce o serie de beneficii fizice, emotionale si sociale. Jurnalul va ofera posibilitatea de a reflecta la ceea ce s-a intamplat in timpul zilei. Faptul ca scrieti despre ceea ce va ingrijoreaza poate reduce efectiv anxietatea.

Jurnalul terapeutic sau terapia prin scris implica utilizarea terapeutica a exercitiilor de scriere in jurnal pentru a constientiza emotiile si trairile si pentru a imbunatati sanatatea mentala. Metoda jurnalului ca forma de terapie a luat nastere in anii 1960 cu tehnica a psihologului Dr. Ira Progoff. Inainte de aceasta, functia principala a scrisului in jurnal era de a inregistra evenimente si experiente din punct de vedere narativ.

Iata cateva beneficii ale jurnalului ca instrument terapeutic in cancer:

Identificarea aspectelor pozitive

Poate fi greu sa ne imaginam ca pot exista aspecte pozitive cand vine vorba despre acest diagnostic dificil. Insa, uneori ajuta sa vedem anumite situatii pozitive din tabloul general. Jurnalul va poate ajuta sa identificati situatii sau evenimente pozitive care s-au desfasurat in urma diagnosticului de cancer. Poate ca v-ati reunit cu o persoana draga, poate ati observat cum prietenii si toti cei dragi va sunt alaturi etc. Scrisul despre aceste aspecte va poate ajuta sa le explorati si sa le apreciati mai mult.

Va puteti axa pe ceea ce puteti controla

Jurnalul va poate ajuta, de asemenea, sa stabiliti si sa decideti ce puteti controla si cum puteti folosi aceste cunostinte in viata voastra.

beneficiile jurnalelor in cancer

Imbunatatirea relatiilor sociale

Dezvaluirea celor mai profunde sentimente in scris ne poate pregati pentru o conversatie dificila cu o persoana draga. De asemenea, dupa ce ti-ai notat gandurile, poti revizui acele experiente si poti recunoaste tiparele din comportamentul tau si modul in care vorbesti cu ceilalti. Poti privi in urma si poti observa mai bine anumite situatii, astfel incat sa poti gestiona situatii similare diferit in viitor.

➤ Citeste si despre cum poti ajuta o persoana care are cancer.

Jurnalul ne poate imbunatati memoria

Cancerul si tratamentele oncologice pot provoca uneori probleme cu memoria pe termen scurt, cunoscute si sub numele de chemobrain. ➤ Citeste mai multe despre chemobrain. Scrisul in jurnal va poate ajuta sa tineti evidenta cand vine vorba de controale, intalniri, conversatii sau evenimentele importante pe care este posibil sa nu vi le amintiti mereu de la sine.

Jurnalul va poate ajuta sa va intelegeti mai bine emotiile

Exprimarea gandurilor in scris va poate ajuta sa va amintiti lucruri, dar si sa faceti fata unei game variate de emotii ce apar odata cu diagnosticul de cancer. O modalitate de a face acest lucru este sa scrieti cum va simtiti – indiferent daca sunteti fericit, trist, anxios sau plin de speranta. Cand te concentrezi pe emotii si le notezi, poti intelege mai bine ceea ce simti.

Chiar daca aveti prieteni si familie care va sprijina mult, poate fi greu uneori sa impartasiti adevaratele sentimente. Poate ca incercati sa nu va suparati sau intristati copiii sau partenerul impartasind temerile voastre, sau poate lucrati din greu pentru a va mentine optimismul. Cand scrieti intr-un jurnal, puteti fi complet deschis si puteti nota orice ganditi sau simtiti.

Puteti procesa mai bine situatia

Scrisul poate reduce stresul si poate ajuta pacientii cu cancer sa se simta mai bine din punct de vedere emotional, mental si fizic. Scrisul poate fi o modalitate usoara de a exprima gandurile si sentimentele, in special cele pe care nu le doriti sau nu le puteti exprima cu voce tare. Exprimarea in scris poate ajuta pacientul sa inteleaga mai bine situatia si ii ofera posibilitatea de a reduce putin ritmul alert si de a reflecta la ceea ce se intampla.

beneficiile jurnalului

Sfaturi

Nu exista o modalitate corecta sau gresita de a scrie intr-un jurnal. Incercati sa nu va concentrati asupra gramaticii, ortografiei sau structurii frazelor atunci cand scrieti pentru vindecare emotionala. Scrieti doar ceea ce simti. Cautati modalitati de a include scrisul in rutina de zi cu zi. Puteti scrie in fiecare zi inainte de culcare pentru a va ajuta sa procesati ce s-a intamplat in acea zi, sau dimineata. Alegeti momentul potrivit in functie de programul vostru si de nevoile voastre.

  • Stabileste-ti din scris un obicei – Incearca sa scrii in diferite momente ale zilei pentru a descoperi ce functioneaza cel mai bine pentru tine. Insa, retine ca nu este o sarcina obligatorie – scrie numai daca te ajuta si te face sa te simti mai bine.
  • E important sa scrii liber –  Ignora criticul interior si dorinta de a edita sau infrumuseta ceea ce ai scris. Scrisul in jurnal are rolul de a ne ajuta mental si emotional, fiind prea putin important daca e corect totul din punct de vedere gramatical.
  • Fii sincer cu tine – Exprima-ti sincer si direct gandurile, sentimentele si experientele, cu autenticitate.
  • Cand alegi sa scrii, gaseste un spatiu linistit, in care sa nu fii intrerupt, intr-un mediu confortabil.
  • Discuta cu cei dragi despre jurnal si despre faptul ca vrei sa fie intim. Il poti pastra intr-un loc sigur, pentru a evita sa fie citit de catre altcineva fara consimtamantul tau.
  • Poti sa incluzi in jurnal desene, poezii, citate, versuri etc. care sa te ajute sa iti exprimi trairile.

Alte recomandari

Daca nu stii sigur despre ce sa scrii si cum sa incepi, iata cateva sugestii de intrebari la care sa raspunzi:

  • Pentru ce ma simt recunoscator astazi?
  • De ce sunt ingrijorat azi?
  • Cum m-am simtit cand am primit diagnosticul?
  • Cum ma simt cand vorbesc cu cei dragi despre asta?
  • Ce simt in legatura cu efectele adverse de la chimioterapie?
  • Cum ma afecteaza boala?

De asemenea, poti scrie in fiecare zi o fraza care sa defineasca intreaga zi sau un lucru bun care ti s-a intamplat in acea zi – poate fi o conversatie cu un prieten, un compliment etc. Un alt mod este notarea de liste – de exemplu, 10 lucruri pe care le apreciez in prezent, 5 lucruri pentru care sunt recunoscator azi  etc.

Citeste si despre:

Referinte:
(1) https://med.stanford.edu/survivingcancer/coping-with-cancer/coping-with-cancer.html
(2) https://www.longdom.org/open-access/pan-underutilized-cancer-therapyp-2576-1447-1000112.pdf
(3) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15704148/
(4) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23295550/
(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3505408/
(6) https://ascopubs.org/doi/10.1200/JCO.2013.50.3532

Despre autor

Mancas Malina

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *