Stresul oxidativ – cum ne afecteaza organismul?

stresul oxidativ

Iata ce efecte are stresul oxidativ asupra organismului, ce sunt radicalii liberi si antioxidantii, precum si cateva recomandari pentru a sustine activitatea antioxidanta.

CUPRINS:

1. Ce este stresul oxidativ?
2. Factorii de risc pentru stresul oxidativ
3. Efectele stresului oxidativ asupra organismului
4. Gestionarea si prevenirea stresului oxidativ

Ce este stresul oxidativ?

Stresul oxidativ este un dezechilibru intre radicalii liberi si antioxidantii din corp. Radicalii liberi sunt molecule care contin oxigen si cu un numar inegal de electroni. Numarul inegal le permite sa reactioneze usor cu alte molecule. Radicalii liberi pot provoca reactii chimice in lant in corp, deoarece reactioneaza foarte usor cu alte molecule – reactii de oxidare. Antioxidantii sunt molecule care pot dona un electron unui radical liber fara a deveni instabili. Acest lucru face ca radicalii liberi sa se stabilizeze si sa devina mai putin reactivi.

Celulele organismului produc radicali liberi in timpul proceselor metabolice normale. Cu toate acestea, celulele produc si antioxidanti care neutralizeaza acesti radicali liberi. In general, organismul este capabil sa mentina un echilibru intre antioxidanti si radicalii liberi. Insa, mai multi factori contribuie la stresul oxidativ si la productia de radicali liberi in exces. Acesti factori pot include:

  • alimentatia;
  • stilul de viata;
  • anumite conditii;
  • factori de mediu precum poluarea si radiatiile.

Raspunsul imunitar natural al organismului poate declansa, de asemenea, stres oxidativ temporar. Acest tip de stres oxidativ provoaca o inflamatie usoara care dispare dupa ce sistemul imunitar lupta impotriva unei infectii sau repara o leziune. Insa, stresul oxidativ necontrolat poate accelera procesul de imbatranire si poate contribui la dezvoltarea unor afectiuni.

Unele semne potentiale ale stresului oxidativ includ:

  • oboseala cronica;
  • probleme de memorie;
  • probleme de concentrare;
  • infectii frevente.

Stresul oxidativ poate contribui, de asemenea, la semne vizibile de imbatranire, cum ar fi albirea prematura a parului si ridurile. Factorii ce tin de stilul de viata care pot creste stresul oxidativ, cum ar fi expunerea la soare si fumatul, pot provoca, de asemenea, leziuni ale pielii.

efectele stresului oxidativ

Ce sunt antioxidantii?

Antioxidantii sunt substante care neutralizeaza sau indeparteaza radicalii liberi prin donarea unui electron. Efectul neutralizant al antioxidantilor ajuta la protejarea organismului de stresul oxidativ. Exemple de antioxidanti includ vitaminele A, C si E.

Alimentatia poate fi o sursa importanta de antioxidanti. Alimente precum fructele si legumele ofera numerosi antioxidanti esentiali sub forma de vitamine si minerale pe care organismul nu le poate crea singur. Antioxidantii naturali se gasesc in vitaminele C si E, carotenoizi, flavonoide si taninuri. Aceste surse includ fructe si legume, nuci, seminte, cereale integrale si condimente. Antioxidantii pot fi gasiti si in cacao, ceai si cafea.

Factorii de risc pentru stresul oxidativ

Organismul produce radicali liberi in mod natural prin procese precum exercitiile fizice sau inflamatia. Acest lucru este normal si face parte din sistemul complex al corpului de a se mentine sanatos. Insa, uneori sunt produsi radicali liberi in exces. De exemplu, consumul de alcool poate duce la o crestere a radicalilor liberi. Alimentatia bogata in zahar, grasimi si alcool poate contribui la producerea de radicali liberi. In plus, exista multe surse potentiale de radicali liberi in jurul nostru, inclusiv:

  • fumul de tigara;
  • poluarea aerului;
  • radiatiile UV;
  • produse chimice industriale;
  • radiatii;
  • pesticide.

Expunerea cumulativa la radicalii liberi din aceste surse poate duce la stres oxidativ si poate provoca leziuni celulare si tisulare.

efectele stresului oxidativ cronic

Efectele stresului oxidativ asupra organismului

Oxidarea este un proces normal si necesar care are loc in corp. Efectele stresului oxidativ variaza si nu sunt intotdeauna daunatoare. De exemplu, stresul oxidativ care rezulta din activitatea fizica poate avea efecte benefice, reglatoare, asupra organismului. Exercitiile fizice duc la formarea de radicali liberi, care pot provoca stres oxidativ temporar in muschi. Cu toate acestea, radicalii liberi formati in timpul activitatii fizice regleaza cresterea tesuturilor si stimuleaza productia de antioxidanti.

Stresul oxidativ usor poate proteja organismul de infectii si boli. Cu toate acestea, stresul oxidativ pe termen lung afecteaza starea celulelor, a proteinelor si ADN-ului organismului. Acest lucru poate contribui la imbatranire prematura si poate juca un rol important in dezvoltarea unor afectiuni. Cand sunt prezenti mai multi radicali liberi decat pot fi mentinuti in echilibru de catre antioxidanti, radicalii liberi pot incepe sa afecteze ADN-ul, lipidele si proteinele din organism. Aceste daune pot duce la numeroase probleme de sanatate si boli, inclusiv:

  • diabet;
  • ateroscleroza;
  • stari inflamatorii;
  • hipertensiune arteriala;
  • boli de inima;
  • boli neurodegenerative, cum ar fi Parkinson si Alzheimer;
  • sindromul oboselii cronice;
  • astm;
  • infertilitate;
  • cancer.

Stresul oxidativ si inflamatia cronica

Stresul oxidativ poate provoca inflamatii cronice. In circumstante normale, inflamatia dispare dupa ce sistemul imunitar elimina infectia sau repara tesutul deteriorat. Cu toate acestea, stresul oxidativ poate declansa raspunsul inflamator, care, la randul sau, produce mai multi radicali liberi care pot duce la un stres oxidativ suplimentar, creand un ciclu. Inflamatia cronica din cauza stresului oxidativ poate duce la serie de afectiuni generale, inclusiv diabet, boli cardiovasculare si artrita.

Stresul oxidativ si cancerul

Radicalii liberi in exces pot deteriora lipidele, acizii nucleici si proteinele, modificandu-le astfel functiile. Atunci cand echilibrul intre productia de radicali liberi si apararea antioxidativa este afectat, apare o stare de stres oxidativ daunatoare. Mai multe cercetari sugereaza ca radicalii liberi in exces pot fi implicati in diferite faze ale tumorigenezei.

boli legate de stresul oxidativ

Gestionarea si prevenirea stresului oxidativ

Este imposibil sa evitati complet expunerea la radicali liberi si stresul oxidativ. Cu toate acestea, exista o serie de lucruri pe care le puteti face pentru a minimiza efectele stresului oxidativ asupra corpului. Principalul lucru pe care il puteti face este sa cresteti nivelul de antioxidanti si sa reduceti formarea de radicali liberi.

Alimentatia si antioxidantii

O metoda de prevenire a stresului oxidativ este sa va asigurati ca obtineti suficienti antioxidanti din alimentatie. Consumul a cinci portii pe zi dintr-o varietate de fructe si legume este cel mai bun mod de a-i oferi corpului ceea ce are nevoie pentru a produce antioxidanti. Exemple de fructe si legume includ:

  • fructe de padure;
  • cirese;
  • citrice;
  • verdeturi si legume cu frunze verzi;
  • broccoli;
  • morcov;
  • rosii;
  • ardei gras;
  • dovleac;
  • cartof dulce etc.

Alte exemple de surse de antioxidanti alimentari includ:

  • peste si fructe de mare;
  • nuci si seminte;
  • leguminoase;
  • turmeric;
  • ceai verde;
  • scortisoara.

Adoptati o alimentatie sanatoasa, echilibrata si variata. In plus, limitati aportul de alimente ultraprocesate, in special bogate in zahar si grasimi nesanatoase.

alimentele oxidante

Stilul de viata si reducerea stresului oxidativ

Alte alegeri ce tin de stilul de viata pot preveni sau reduce stresul oxidativ. Iata cateva sfaturi:

  • stabiliti si mentineti o rutina de exercitii fizice regulate, de intensitate moderata;
  • evitati fumatul si expunerea la fumul de tigara;
  • evitati sau limitati expunerea la substante chimice daunatoare – inclusiv substante chimice de curatare, pesticide etc.;
  • folositi crema de protectie solara pentru a proteja pielea de deteriorare;
  • reduceti consumul de alcool;
  • stabiliti un program sanatos de somn;
  • gestionati eficient stresul.

Desi corpul are nevoie de o serie de radicali liberi pentru a functiona, expunerea la niveluri ridicate poate duce la stres oxidativ, care poate cauza daune si boli. Pentru a apara corpul de efectele stresului oxidativ se recomanda exercitii fizice, somn suficient, reducerea stresului, limitarea consumului de alcool, renuntarea la fumat si o alimentatie sanatoasa, bogata in antioxidanti.

Referinte:
(1) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10693912/
(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5551541/
(3) https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-oxidative-stress
(4) https://www.cancerjournal.net/article.asp?issn=0973-1482;year=2021;volume=17;issue=1;spage=22;epage=28;aulast=Jelic
(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2990475/
(6) https://www.healthline.com/health/oxidative-stress

Despre autor

Mancas Malina

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.