Alimentatia in caz de anemie

alimentatia in caz de anemie

Afla din articolul de mai jos care pot fi cauzele anemiei, cum se manifesta aceasta problema si ce alimente sunt recomandate in principal in caz de anemie.

CUPRINS:

1. Ce este anemia?
2. Care sunt cauzele anemiei?
3. Plan alimentar in caz de anemie

Ce este anemia?

Anemia apare atunci cand nu exista suficiente globule rosii sanatoase pentru a transporta oxigenul catre organele corpului. Globulele rosii din sange transporta oxigen in tot corpul. Oxigenul alimenteaza celulele si ofera energie. Fara suficiente globule rosii sanatoase, corpul nu primeste energia de care are nevoie pentru a functiona. Apar simptome ca senzatie de frig, oboseala sau slabiciune. Exista multe tipuri diferite de anemie, dar cel mai frecvent tip este anemia cu deficit de fier.

Care sunt simptomele anemiei?

Oboseala este cel mai vizibil simptom al anemiei. Alte simptome pot include:

  • slabiciune;
  • dificultati de respiratie (dispnee);
  • ameteli;
  • maini si picioare reci;
  • batai rapide si neregulate ale inimii (aritmie);
  • acufene pulsatile sau senzatia de zgomote in urechi;
  • cefalee;
  • piele palida;
  • dureri in piept sau senzatia ca ceva iti apasa sau strange pieptul.

Cu toate acestea, simptomele variaza de la o persoana la alta. Unii oameni cu anemie usoara pot prezenta simptome putine sau deloc.

simptome de anemie

Care sunt cauzele anemiei?

Exista multe tipuri de anemie si nu exista o singura cauza. Anemia cu deficit de fier este cauzata de lipsa unei cantitati suficiente de fier mineral pentru a produce globule rosii sanatoase. Corpul produce globule rosii in maduva osoasa, un material spongios in interiorul celor mai mari oase ale corpului.

Anemia este cauzata cel mai frecvent de:

  • malnutritie – nu obtineti nutrientii de care aveti nevoie in diet (in special fier, acid folic, vitamina B12);
  • tulburari digestive si de malabsorbtie;
  • pierderi de sange, in special prin ciclurile menstruale.

Persoanele cu cel mai mare risc de anemie includ adultii in varsta, femeile care au menstruatie (mai ales menstruatii lungi si abundente), persoanele cu tulburari legate de consumul de alcool si cei care au un aport insuficient de nutrienti.

Deficientele nutritionale si anemia

O dieta cu deficit de alimente bogate in fier poate duce la anemie feripriva, in special la femeile care au menstruatii regulate. O dieta cu deficit de vitamina B12 poate duce la anemie caracterizata prin celule rosii mari. Deficitul de folat poate duce, de asemenea, la anemie.

Pierderile de sange si anemia

Anemia cu deficit de fier este cea mai comuna forma de anemie, iar pierderea de sange este adesea cauza. Pierderea de sange poate duce la niveluri scazute de fier in sange, provocand anemie. Cand corpul pierde sange, atrage apa din tesuturile de dincolo de fluxul sangvin pentru a ajuta la mentinerea vaselor de sange pline. Aceasta apa suplimentara dilueaza sangele, reducand numarul de eritrocite.

Pierderea de sange poate fi acuta (pe termen scurt) sau cronica (pe termen lung). Unele cauze ale pierderii acute de sange includ interventii chirurgicale, nasterea si unele accidente sau traumatisme. Cu toate acestea, pierderea cronica de sange este mai des responsabila pentru anemie. Pierderea cronica de sange poate rezulta din afectiuni precum ulcer gastric, endometrioza, cancer in unele cazuri etc.

Alte cauze ale anemiei din cauza pierderii de sange includ:

  • afectiuni gastrointestinale, cum ar fi hemoroizi, gastrita etc.;
  • utilizarea prelungita a medicamentelor antiinflamatoare nesteroidiene, cum ar fi aspirina si ibuprofenul;
  • sangerare menstruala abundenta.

cauzele anemiei

Scaderea sau deteriorarea eritrocitelor si anemia

Maduva osoasa este tesutul moale, spongios din centrul oaselor si joaca un rol esential in formarea eritrocitelor. Maduva produce celule stem, care se dezvolta in eritrocite, globule albe si trombocite. O serie de boli pot afecta maduva osoasa. Problemele cu maduva osoasa pot provoca, de asemenea, anemie. Anemia aplastica, de exemplu, apare atunci cand in maduva sunt prezente putine sau deloc celule stem. In unele cazuri, anemia apare atunci cand eritrocitele nu cresc si nu se maturizeaza ca de obicei. Acest lucru apare la persoanele cu talasemie, o forma ereditara de anemie.

Distrugerea eritrocitelor si anemia

Eritrocitele au de obicei o durata de viata de 120 de zile. Cu toate acestea, organismul le poate distruge sau elimina inainte de a-si finaliza ciclul natural de viata in fluxul sangvin. Anemia hemolitica autoimuna este cauzata de distrugerea eritrocitelor. Apare atunci cand sistemul imunitar confunda eritrocitele cu o substanta straina si le ataca.

Anemia in cancer

Ce cauzeaza anemia la pacientii cu cancer? Anemia este o afectiune des intalnita la pacientii cu cancer. Acest lucru este din cauza faptului ca unele cancere provoaca inflamatii care scad productia de globule rosii. In plus, multe medicamente de chimioterapie sunt mielosupresoare, ceea ce inseamna ca incetinesc productia de noi celule sangvine de catre maduva osoasa. In alte cazuri, anemia este cauzata de boli renale. Rinichii produc un hormon care stimuleaza maduva osoasa sa produca globule rosii. Daca un pacient are cancer la rinichi sau daca rinichiul este afectat de tratamentul cancerului, ar putea dezvolta anemie. Anemia poate fi cauzata si de pierderea celulelor sangvine din cauza sangerarii.

Cancerul in sine poate provoca un apetit scazut, greata si varsaturi, ceea ce poate duce la deficiente nutritionale care duc la anemie – mai ales de fier, vitamina B12 si acid folic. Pe langa faptul ca afecteaza maduva osoasa, chimioterapia poate provoca simptome precum rani bucale, modificari ale gustului si alte efecte care pot duce la anemie. In cele din urma, cercetatorii considera legatura dintre cancer si anemie „multifactoriala”, ceea ce inseamna ca exista mai mult decat un singur motiv pentru care un pacient cu cancer poate dezvolta anemie.

Citeste mai multe despre Anemia in cancer

alimentatia in anemie

Plan alimentar in caz de anemie

Tratamentul va depinde de tipul de anemie. Exista o multime de cauze, asa ca exista si multe tratamente disponibile. Daca aveti anemie aplastica, este posibil sa aveti nevoie de medicamente, transfuzii de sange sau un transplant de maduva osoasa. Daca este cauzata de pierderea de sange, este posibil sa fie necesara o interventie chirurgicala pentru a gasi si trata sangerarea. Daca aveti anemie prin deficit de fier, de obicei vor fi necesare suplimente de fier si sa va schimbati dieta. Astfel, tratamentele depind de cauza.

Insa, planurile de tratament pentru anemie includ de obicei si modificari ale dietei. Cel mai bun plan de dieta pentru anemie include alimente bogate in fier si alte vitamine esentiale pentru productia de hemoglobina si globule rosii. De asemenea, ar trebui sa includa alimente care ajuta corpul sa absoarba mai bine fierul.

Exista doua tipuri de fier in alimente: fier heme si fier nonheme. Fierul heme se gaseste in carne, peste si fructe de mare. Fierul nonheme se gaseste in alimentele de origine vegetala si in alimentele fortificate cu fier. Corpul poate absorbi ambele tipuri, dar absoarbe fierul heme mai usor.

Top Alimente recomandate

  • carne – carne rosie, carne de pui, carne de curcan etc. – carnea rosie, carnea de miel si vanat sunt cele mai bune surse de fier;
  • ficat si alte organe – organele sunt o sursa excelenta de fier, iar ficatul este, fara indoiala, cel mai popular exemplu;
  • oua;
  • fructe de mare – unele fructe de mare ofera fier heme – stridii, scoici si creveti etc.;
  • peste – tipurile de peste cu cele mai bune niveluri de fier includ ton proaspat sau in conserva, macrou, biban, somon etc.;
  • verdeturi si legume, mai ales legume cu frunze verzi – spanac, varza, kale, broccoli, sfecla rosie etc.;
  • alimente fortificate – exemple includ suc de portocale fortificat, cereale fortificate gata de consum, alimente preparate din faina fortificata, paste fortificate, alimente preparate din faina de porumb fortificata etc.;
  • leguminoase – sunt o sursa buna de fier atat pentru vegetarieni, cat si pentru cei care consuma carne, iar unele optiuni bogate in fier sunt fasole, naut, linte, mazare;
  • nuci si seminte – multe tipuri de nuci si seminte sunt surse bune de fier, iar exemple includ seminte de dovleac, caju, fistic, seminte de canepa, seminte de pin, seminte de floarea soarelui etc.

surse de fier

Alimente de evitat

Unele alimente pot interfera cu absorbtia fierului:

  • proteinele din soia pot reduce absorbtia fierului din surse vegetale;
  • ceaiul, cafeaua si vinul contin taninuri care reduc absorbtia fierului prin legarea de fier si scoaterea acestuia din organism;
  • fitatii si fibrele care se gasesc in cerealele integrale, cum ar fi taratele, pot reduce absorbtia fierului si a altor minerale;
  • vitamina A inadecvata din dieta ar putea duce la deficienta de fier, deoarece vitamina A ajuta la eliberarea fierului stocat;
  • calciul si fosforul reduc absorbtia fierului de origine vegetala (non-heme).

cum crestem absorbtia fierului

Recomandari pentru a favoriza absorbtia fierului

Cand urmati un plan alimentar pentru anemie, tineti cont de aceste recomandari:

  • Nu consumati alimente bogate in fier impreuna sau la aceeasi masa cu alimente sau bauturi care blocheaza absorbtia fierului. Acestea includ cafea sau ceai, alimente bogate in oxalati si alimente bogate in calciu.
  • Consumati alimente bogate in fier cu alimente bogate in vitamina C, cum ar fi portocale, rosii sau capsuni, pentru a imbunatati absorbtia.
  • Consumati alimente bogate in fier cu alimente care contin beta caroten, cum ar fi caise, ardei rosu si sfecla, pentru a imbunatati absorbtia fierului.
  • Consumati o varietate de alimente bogate in fier heme impreuna cu alimente bogate in fier nonheme pe parcursul zilei pentru a creste aportul de fier.
  • Adaugati alimente bogate in acid folic si vitamina B-12 pentru a sustine productia de globule rosii.

Dieta in caz de anemie nu necesita respectarea unui anumit program sau a unui anumit numar de mese. Mai degraba, este important sa luati in considerare recomandarile de mai sus cand mancati anumite alimente, deoarece unele combinatii pot afecta absorbtia fierului – in bine si in rau. Bauturile care contin polifenoli sau taninuri, cum ar fi cafeaua si ceaiul, pot ingreuna absorbtia fierului in organism daca le bem in timpul meselor. Efectul poate fi diminuat prin consumul acestor bauturi intre mese.

De asemenea, unele cercetari au aratat ca gatirea carnii sau a legumelor intr-o tigaie din fonta poate ajuta la cresterea continutului de fier. Pe cat posibil, reduceti timpul de gatire, fara a compromite siguranta alimentelor. Urmariti sa gatiti alimentele pentru un timp cat mai scurt posibil pentru a-si mentine beneficiile nutritionale. Insa, in ceea ce priveste unele alimente vegetale bogate in fier, gatitul poate favoriza absorbtia. In cele mai multe cazuri, gatitul creste cantitatea de fier non-heme disponibil in legume. De exemplu, organismul absoarbe 6% din fierul din broccoli crud, comparativ cu 30% din broccoli gatit.

Retineti!

Desi adaugarea alimentelor bogate in fier in dieta poate ajuta la cresterea nivelului de fier din sange, majoritatea persoanelor cu deficienta de fier trebuie sa ia si suplimente de fier pentru a obtine un nivel optim. Femeile au nevoie de mai mult fier pentru a inlocui cantitatea pierduta prin sangerare in timpul menstruatiei. Pana la menopauza, femeile au nevoie de aproximativ de doua ori mai mult fier decat barbatii.

Referinte:
(1) https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/3929-anemia
(2) https://www.webmd.com/a-to-z-guides/understanding-anemia-basics
(3) https://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/side-effects/anemia
(4) https://www.eatright.org/health/wellness/preventing-illness/iron-deficiency
(5) https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/iron

Despre autor

Mancas Malina

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.