Cancerul şi sănătatea mentală

cancerul si sanatatea mentala

Persoanele cu cancer au un risc crescut de a dezvolta probleme de sănătate mentală, cum ar fi depresia și anxietatea. Un diagnostic al cancerului poate avea un impact imens asupra pacienților, familiilor și celor dragi. Sentimentele de depresie, anxietate și frică sunt foarte frecvente și sunt răspunsuri normale la această experiență care schimbă viața.

Stările emoţionale negative sunt date de simptome fizice, de teama de deces, de tratament și de percepția asupra bolii. Este normal să apară stări de:

  • tristețe
  • frică
  • furie
  • șoc și dificultăți în a accepta asta
  • evitare și negare
  • vină
  • sentiment de lipsa controlului, a independenței și a încrederii
  • durere interioară
  • retragere
  • singurătate și izolare
  • teamă și incertitudine
  • anxietate

Există multe modalități de a vă gestiona emoțiile. Împărtășirea gândurilor și a sentimentelor este adesea un prim pas.

Cancerul și cele 5 etape ale durerii și suferinței

După diagnosticul de cancer, riscurile de pierderi cum ar fi pierderea controlului asupra vieții de zi cu zi, sănătății și chiar a vieții în sine pot contribui la durere. Sunt 5 etape ale durerii și suferinței, ce se aplică inclusiv în cazul cancerului:  negare, furie, negociere, depresie și acceptare.

Negarea

Inițial, pacientul este copleșit de sentimente de șoc sau amorțeală, înțelege numai cât poate accepta în acest moment. O scurtă perioadă de negare poate fi un mecanism de adaptare sănătos, dar negarea poate, de asemenea, să vă împiedice să vă ocupați eficient de problemele care necesită fapte.

Furia

E adesea normal să apară acest sentiment de furie ca răspuns la durere, cu stări de îngrijorare. E important să discutați cu cei dragi și să încercați să vă gestionați sentimentele. Puteți face sport pentru a vă calma sau puteți alege să scrieți într-un jurnal despre aceste sentimente pe care le trăiți.

Negocierea

Vina se poate strecura în timpul fazei de negociere. Apare des blamarea, găsirea de scuze pentru situația de față, gânduri că ați fi putut face ceva pentru a preveni cancerul etc. Negocierea poate fi folosită și pentru a face schimbări viitoare în stilul de viață, ca niște promisiuni făcute propriei persoane de a face schimbări benefice în viața noastră.

Depresia

Confruntarea cu cancerul și riscurile pe care le presupune duc la o stare de tristețe profundă, dificultăți de somn, de concentrare, lipsă de energie și plâns frecvent. Sunt reacții normale, dar trebuie intervenit la timp pentru a nu scăpa de sub control.

Acceptarea

Acceptarea nu are legătură cu renunțarea la durere, ci înseamnă că ați acceptat că boala este o parte din viața voastră. Deși durerea persistă, acceptați realitatea și este important să vă continuați viața, căutând soluții.

Tratamentul pentru sănătatea mintală ar trebui să fie o parte integrantă a îngrijirii atât a pacientului, cât și a celor din jurul lui. Psihoterapia trebuie să fie nelipsită din planul de tratament al unei persoane cu cancer, şi chiar a familiei și celor dragi.

cancerul si sanatatea mentala

Stresul la persoanele cu cancer

Deseori, boala și tratamentul duc la un nivel extrem de mare de stres. Stabiliti-vă o rutină zilnică, cereți sprijinul celor din jur, mizați pe ordine și organizare. Încercați să fiți activi, să vă alimentați bine și să faceți tot ce se poate pentru reducerea stresului. Încercați meditația, yoga, exerciții de respirație.

Când oamenii simt că nu reușesc să gestioneze sau să controleze schimbările cauzate de cancer sau de activitățile normale de viață, calitatea vieții se reduce mult. Există chiar și unele dovezi că stresul extrem este asociat cu rezultate clinice mai slabe.

Depresia și anxietatea la persoanele cu cancer

Sentimentele îndelungate de tristețe și furie pot interfera cu viața de zi cu zi. Pentru mulți, aceste sentimente se vor reduce în timp. Pentru alții, aceste sentimente se pot dezvolta în depresie. Depresia afectează funcționarea și poate chiar face ca persoana cu cancer să fie mai puțin capabilă să-și urmeze planul de tratament. Se pare că 1 din 4 pacienți cu cancer dezvoltă depresie clinică.

Simptomele depresiei clinice:

  • tristețe prelungită, senzație de lipsă de speranță;
  • pierderea interesului pentru aproape orice activitate care anterior îţi făcea plăcere;
  • pierdere în greutate sau creștere în greutate inexplicabilă;
  • neliniște prelungită;
  • oboseală extremă;
  • afectarea somnului – insomnii sau dorința de a dormi foarte mult;
  • probleme de concentrare și de luare a decizilor;
  • vină, stimă de sine redusă și senzație de neajutorare;
  • gânduri frecvente de moarte sau de suicid (nu doar teama de moarte) – sau încercări de suicid.

Unele dintre aceste simptome, cum ar fi modificări ale greutății, oboseală sau chiar afectarea memoriei, pot fi cauzate de cancerul însuși și de tratamentul acestuia. Dar dacă 5 sau mai multe dintre aceste simptome apar aproape în fiecare zi timp de 2 săptămâni sau mai mult sau sunt suficient de severe pentru a interfera cu activitățile normale, ar putea fi depresie.

Frica de tratament, frica de boală, frica de durere  – sunt relativ normale. Uneori, însă, frica și anxietatea sunt severe și afectează viața.

Semnele și simptomele de frică și de anxietate gravă includ:

  • expresii faciale de anxietate;
  • griji permanente, uneori fără fundament;
  • dificultăți de concentrare;
  • tensiune musculară;
  • tremur;
  • neliniște;
  • gură uscată;
  • iritabilitate;
  • răbufniri furioase.

Dacă o persoană are aceste simptome în cea mai mare parte a zilei, aproape în fiecare zi și interferă cu viața sa, e nevoie de o evaluare de specialitate.

Atacurile de panică la persoanele cu cancer

Atacurile de panică la persoanele cu cancer

Atacurile de panică pot fi un simptom alarmant al anxietății. Simptomele unui atac de panică:

  • scăderea respirației și senzație de sufocare;
  • palpitații;
  • amețeală, stare de leșin;
  • dureri și disconfort toracic;
  • tremur;
  • transpirație intensă;
  • teama de a pierde controlul;
  • amorțeală;
  • sentiment de detașare de propriul corp;
  • frisoase sau bufeuri.

Dacă o persoană are oricare dintre primele 5 simptome, aceasta poate însemna o situație urgentă sau care poate pune viața în pericol. Dacă persoana se recuperează complet în câteva minute și nu mai are simptome, este mai probabil să fi fost un atac de panică. Atacurile de panică necesită consult medical.

Sentimentele de furie în cancer

Senzația de furie este un răspuns natural și nu trebuie să te simți vinovat de gânduri de acest fel. Furia sau mânia devine o problemă atunci când începe să afecteze relațiile cu ceilalți. Rudele și prietenii ar putea crede că sunteți supărat cu ei. Discutați cu cei dragi despre ceea ce simțiți și socilitați ajutorul.

Stima de sine la persoanele cu cancer

Este important să înțelegeți şi să acceptați modificările prin care trece corpul în cazul cancerului și a tratamentului. Modificările culorii pielii, creșterea sau pierderea în greutate, intervențiile chirurgicale, plasarea unor dispozitive pentru stomă, căderea părului sau afectarea unghiilor pot conduce la afectarea imaginii și a stimei de sine. Trebuie să vă concentrați pe moduri în care să faceți față bolii, să vă acceptați și să înțelegeți că cei dragi că sunt alături și vă sprijină. Concentrați-vă asupra modului în care cancerul v-a făcut o persoană mai puternică.

Singurătatea și izolarea în cancer

S-ar putea să vă simțiţi ca și cum ceilalți nu pot înțelege prin ce treceţi, ceea ce îngreunează relația cu cei din jur. Adevărul este că nimeni nu înțelege 100% prin ce treceţi, chiar și dacă respectiva persoană a avut la rândul ei cancer. Asta nu înseamnă că aceste persoane nu vor să vă fie alături și să vă ofere sprijinul lor. Prietenii și familia probabil nu știu cum să vă ajute, dar solicitaţi-le și acceptați-le ajutorul. Nu trebuie să fiți singur în lupta cu această boală. Puteți apela la un grup de sprijin, la psihoterapie – și în tot acest timp aveți grijă să mențineți relațiile cu familia și prietenii.

Ai grijă de tine, relaxează-te și vorbește cu ceilalți despre ceea ce simți.

Sfaturi pentru îmbunătățirea bunăstării mentale

Sfaturi pentru îmbunătățirea bunăstării mentale

Ai grijă de sănătatea ta fizică:

  • Alimentează-te corect. Alimentația sănătoasă poate ajuta la evitarea sau reducerea efectelor adverse și ajută corpul să facă față tratamentului și bolii.
  • Fii activ. Exercițiile regulate în timp oferă o stare de bine și ajută la menținerea și îmbunătățirea sănătății generale, favorizând reducerea anxietății și a depresiei. 30 de minute de exercițiu moderat, 5 zile pe săptămână – fac minuni pentru sănătatea ta fizică și mentală.
  • Dormi suficient. Oboseala poate afecta concentrația și te poate face să te simți demotivat și lipsit de energie. Somnul este, de asemenea, important pentru sănătatea fizică. O rutină bună de somn poate ajuta.

Relaxează-te!

  • Relaxarea te poate ajuta să îți îmbunătățești starea de spirit și te poate ajuta mult în gestionarea depresiei și a altor emoții negative.
  • Evită să stai doar în casă. Ieși zilnic afară la aer curat.
  • O baie caldă și muzica liniștitoare pot fi tot ce trebuie pentru a te relaxa.
  • Exercițiile de respirație sunt un alt mod eficient de relaxare.
  • Meditația și tehnicile mindfulness – prezență conștientă – sunt extrem de utile în relaxare.

Discută cu ceilalți!

  • Deși poate fi dificil să vorbești despre problema ta de sănătate, acest lucru poate fi benefic, pentru că te ajută să te descarci.
  • Discută cu personalul medical despre boală, despre emoțiile tale și cere explicații și informații unde e cazul.
  • Grupurile de sprijin te pot ajuta să intri în contact cu persoane cu situații similare, de la care poți primi sfaturi și înțelegere. De asemenea, ai ocazia să fii tu de cealaltă parte, să oferi sfaturi și să fii sprijin pentru alte persoane.
  • Un psiholog te poate ajuta să treci cu bine peste aceste stări.
  • Familia și prietenii au nevoie să vorbești cu ei, să fii deschis, să comunici și să lupți pentru a te vindeca. Adesea, cea mai bună abordare este să fii deschis și sincer, folosind un limbaj simplu și explicând schimbările în aspectul sau stilul de viață.

Alte sfaturi:

  • Nu lăsa cancerul să pună stăpânire pe viața ta. Trăiește-ți viața, fă lucrurile care îți plac, nu renunța la hobby-uri și la viața socială.
  • Dacă întâmpini probleme financiar, discută cu familia și prietenii și cere-le ajutorul până situația se va restabili.
  • Acceptă-ți emoțiile, atât pozitive, dar și negative. Nu îți reprima și nega emoțiile. Acceptarea și trăirea lor este normală și benefică pentru bunăstare fizică și emoțională.
  • Ai grijă de aspectul tău fizic. Îmbracă-te cu haine care îți dau încredere în tine, aranjează-te și fă tot ce poți pentru a arăta așa cum vrei,
  • Sărbătorește reușitele, realizările tale și ale celor dragi.
  • Atitudinea față de viață depinde de tine. Depinde de tine dacă te concentrezi și privești lucrurile într-o lumină pozitivă sau negativă.

Referinte:

Citește și:

Despre autor

Mancas Malina

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *